Drive to survive gebruikt storytelling met groot succes voor de F1 in de VS.

Formule 1 wordt al jaren door sommigen gezien als een suffe autosport : Een paar snelle auto’s die rondjes rijden. Het commentaar zit vol met technische termen en net teveel verschillende namen de je ze niet kan onthouden. Een typische mannensport. Toch?

Het aantal kijkers is met de komst van Max Verstappen in Nederland natuurlijk geëxplodeerd. Maar in grote delen van de wereld was de sport helemaal niet zo populair.

Premiere

In 2018 heeft Liberty Media Formule 1 (F1) overgenomen. En zoals de naam doet vermoeden, hebben ze iets met ‘media’.

Direct na de overname is een documentaire-team van Netflix de verhalen gaan filmen die spelen bij de F1. In 2019 was de premiere ‘Drive-to-survive’.

Drive-to-survive

Bij elk begin van het seizoen is op Netflix de serie te zien. In 10 afleveringen worden elk jaar opvallende verhalen gefilmd. Vaak met een thema of een specifiek team dan wel coureur. Altijd gefilmd in de stijl van ‘achter de schermen’. Je bent als kijker net even per ongeluk bij dat ‘belangrijke’ gesprek, die ene vloek. Ze pikken net het meest spetterende commentaar op en je begint langzaam de namen en karakters te herkennen. De vele namen van de coureurs krijgen kleur. Je begrijpt waar ze zijn opgevoed, hoe ze zover zijn gekomen en wat ze moeten doen om zo’n prestatie te kunnen neerzetten (en soms vertikken om te doen). Dit alles afgewisseld met korte inhoudelijke interviews en spectaculaire beelden.

Een gescripte documentaire.

Maar als je goed oplet zie je een patroon in het verhaal : eerst een stelling of vraag, dan een vaag antwoord waarbij toch al een beetje de kern van aflevering naar voren komt en meteen al een heftige uitspraak. Kortom je blijft nieuwsgierig en wil verder kijken.

De gefilmde gesprekken van de bobo’s zullen nooit tot het randje gaan als er meerdere camera’s omheen staan, dus wordt het nog even nagespeeld.

De makers weten vooraf welke antwoorden ze willen en passen daar hun vragen op aan.

Authentieke verhaal

Niettemin wordt je steeds weer in de verhalen gezogen. Het ondersteunt direct de races van het seizoen die op dat moment gaande zijn. De antwoorden en uitspraken komen authentiek over en je ziet dat de hoofdrolspelers ook gaan ‘dollen’ met de makers van Drive-to-survive. Erg vermakelijk voor de kijker. De energie spat ervan af.

40% meer kijkers in de VS

En het werkt. Sinds de start van deze serie zijn er in de VS 40% meer kijkers bijgekomen. De waardering van de F1 van $8B naar $13B gegaan En afgelopen week is Las Vegas als nieuwe locatie in de agenda opgenomen.

Het verhaal als drager

De kracht van het succes zit wat mij betreft in het verhaal. Door de verhaalsetting, de emoties en (soms) authentieke verhalen gaat de sport leven. De karakters krijgen een plaatsje in je geheugen en je gaat verbanden leggen. Soms binnen het verhaal of de sport maar ook vooral tussen de afleveringen (over 2021) en het lopend seizoen.

Wat kan jij ermee?

Bedenk nu zelf waar jouw verhaal zit en maak een vlog. Laat anderen eens mee denken waarom jij of jouw verhaal bijzonder is. Misschien ben je in eerste instantie wat terughoudend of bescheiden. Bedenk wie jouw verhaal het beste kan vertellen. Laat je interviewen en bedenk welke beelden het verhaal ondersteunen. Zoek naar andere hoofdrolspelers in jouw verhaal. En bedenk dat een simpel verhaal ook heel krachtig kan zijn!

Leer meer

Interviewtechnieken, videomarketing, storytelling en denken in formats, techniek en montage leer je bij : www.vloggenvoorprofessionals.nl

Dan gaan we even Amerika veroveren. 😉

Bron: https://www.balls.ie/motorsport/drive-to-survive-formula-1-usa-504333