Hoe houd je interviews levendig met storytelling?

Mensen willen het gezicht van een onderneming zien. Klanten willen zakendoen met mensen, niet met anonieme ondernemingen. Het is dus belangrijk dat je herkenbare mensen in beeld brengt; dat geeft bedrijven letterlijk een gezicht.

 

Een vlog met alleen pratende hoofden in beeld is al snel saai en mensen verliezen de aandacht. Je kunt dan net zo goed een podcast opnemen of een radio-uitzending maken. Die kun je immers makkelijker in de trein of in de auto beluisteren.

 

Vertel een verhaal

 

Ook bij een interview kun je storytelling inzetten. Kijk op de plek van het interview goed om je heen wat een verhaal vertelt. Een prachtig gebouw, een mooie tuin, bordjes aan de muur, opvallende meubelstukken, drukte, enzovoorts. Je denkt misschien dat dit vooral lastig is als je ergens voor het eerst komt, maar dat hoeft niet zo te zijn. Sterker nog, het vereist juist heel wat oefening om de verhalende elementen te spotten als je bekend bent met de locatie, omdat sommige beelden voor jou een blinde vlek zijn, terwijl ze voor andere kijkers juist een bron van informatie kunnen zijn.

 

Als je vaker interviews opneemt, is het handig om dit steeds op een andere plaats te doen. Ga niet altijd op het bankje bij de receptie zitten, maar neem eens een interview op in de werkkamer van de directeur of in een fabriek.

 

Een praktische manier om je verhaal te vertellen is door snijshots te gebruiken. Stel, je hebt een interview met een klant die eigenaar is van een bowlingbaan. Maak dan losse shots van de neonletters buiten, de bowlingschoenen, de rollende ballen, het score­bord en de bekende bitterballen.

 

Snijshots gebruik je om in de montage cuts te maskeren en om het verhaal en de pratende hoofden meer achtergrond te geven.

 

Maak de kijker nieuwsgierig

Een interview neem je vaak chronologisch op. Ik begin bijvoorbeeld met vragen als: ‘Hoe lang werk je hier al?’ of ‘Hoe start jij jouw dag?’ In de loop van het interview kom ik op de dieperliggende zaken als: ‘Hoe heb je je passie ontdekt?’ of ‘Hoe voelde je je toen jij je eerste werknemer moest ontslaan?’ Deze onderwerpen zijn vaak ook de kern van de film en de basis van mijn opdracht. De antwoorden die volgen op deze vragen zet ik vaak als eerste quote aan het begin van de film. De kijker wordt direct geconfronteerd met de kern en wordt nieuwsgierig naar de context. Zeker weten dat hij/zij de film gaat afkijken.

Ook bij interviews geldt dus dat je de kijker best mag verrassen. Het is wel belangrijk dat je geen uitspraken uit het verband trekt. Je weet immers nooit of je kijkers het hele interview wel gaan kijken. Mensen willen persoonlijke verhalen horen, verteld op een bescheiden, authentieke en respectvolle manier.