Daan van Bergen

Hoe je tegen een camera praat (zelfs als je dat nog nooit gedaan hebt)

Hoe je tegen een camera praat (zelfs als je dat nog nooit gedaan hebt)

Voor de meesten is het praten tegen een camera in het begin ongemakkelijk. Je voelt je onnatuurlijk, je weet niet waar je moet kijken en je hoort jezelf praten alsof je een toneelstuk opvoert. Maar het goede nieuws: je bent niet de enige. In deze blog deel ik de vijf meest praktische en eerlijke tips uit een video van een professionele contentmaker zonder poespas, gewoon wat werkt

AI & Video: Het einde van authenticiteit of juist een nieuw begin?

AI & Video: Het einde van authenticiteit of juist een nieuw begin?

In de podcast van Competence Factory bespreek ik de impact van AI op video. We vragen ons af of authenticiteit nog mogelijk is nu AI video's kan genereren zonder menselijke tussenkomst. Ook hebben we het over de opmars van smartphones als filmcamera’s, de toekomst van videobewerking, de rol van humor in bedrijfsvideo’s en de invloed van AI op onze kijkgewoonten. Wordt AI de regisseur van ons kijkgedrag, of groeit juist de behoefte aan een menselijke touch

Zakelijk vloggen

Zakelijk vloggen

Zakelijk vloggen kan een merk versterken door zichtbaarheid en vertrouwen op te bouwen en de boodschap authentiek over te brengen. Medewerkers kunnen als merkambassadeurs fungeren en trots uitstralen, wat authenticiteit creëert. Ondanks koudwatervrees bij bedrijven is vloggen kostenefficiënt en snel.

De basis van interviewen voor een vlog

De basis van interviewen voor een vlog

Voor de meeste mensen is een interview een beetje eng. Ze staan niet vaak voor de camera en er spelen allerlei belangen en onzekerheden mee. Een goed interview vraagt om eerlijke en authentieke antwoorden; het is dus fijn als de geïnterviewde zich op zijn gemak voelt. Hoe stel je de geïnterviewde op zijn gemak en zorg je ervoor dat het interview een succes wordt?

Waarom verhalen zo belangrijk zijn in jouw vlogs

Waarom verhalen zo belangrijk zijn in jouw vlogs

De kracht van een vlog zit hem vaak in het ongedwongene. Denk aan een interviewer die onaangekondigd op een afdeling langsgaat. Als de mensen daar met plezier aan het werk zijn, zie je dat terug.

Helaas is het niet altijd mogelijk om een spontane vlog te maken. Soms heb je een boodschap die je wilt overbrengen. Je hebt dan een goed verhaal nodig om de kijker te boeien. Dit noemen we visual storytelling.